Kompagnie Kistemaker is een eigenzinnig interdisciplinair gezelschap uit Arnhem. Sinds 2015 maken we muzikaal en magisch theater. Multidisciplinair, documentair, te zien op locatie en in zalen. Met persoonlijke verhalen en grondig vooronderzoek reflecteren we op de wereld van nu. Wanneer en hoe valt niet te zeggen, maar altijd vallen fictie en realiteit wonderlijk samen. Ons werk is speels en openhartig. Theater produceren is onze core business, als het materiaal erom vraagt komt er soms een EP of podcast uit voort.
De afgelopen jaren genereerde de Kompagnie bekendheid met de ambitieuze 12-delige serie Missie Márquez, waarmee we o.a. de BNG Bank Theaterprijs prijs en de Joop Mulder Erkenningsplak wonnen. We doorkruisten het boek Honderd jaar eenzaamheid, van Gabriel García Márquez in 9 uur theater – in de zaal en op locatie- en sloten we af met het realiseren van een theatrale longtake film die sinds 2022 te zien is op NPO Start.
1) Dit meen je niet?!
De realiteit is fascinerend en vol onverwachte wendingen. Magisch realisme! We baseren onze producties op persoonlijke verhalen. In ons spel onderzoeken we de eerste indrukken (of vooroordelen) die iedereen heeft. Van karikaturaal type naar gevoelig karakter.
Het eindresultaat is altijd een theatrale vertolking van ons vooronderzoek. We spelen onszelf en zijn daarin nietsontziend. Dat werkt ontwapenend.
2) Samen zijn is samen lachen, samen huilen
Vanzelfsprekend geen vierde wand en het publiekslicht aan. Een voorstelling is een gezamenlijke reis. Interactie met ons publiek vergroot betrokkenheid en spelplezier. Zowel voor als achter de schermen en in de zaal; iedereen kan onderdeel worden van wat we maken. In al onze producties verweven we eigen ervaringen met de verhalen die we vertellen. We zijn openhartig en benaderbaar, dat maakt dat publiek zich gemakkelijk met ons kan verbinden.
3) Een beter milieu begint bij jezelf
Investeringen en innovatie zijn te gek, maar vragen ook tijd om te rijpen. Groei gaat gestaag. We staan voor duurzaamheid in de breedste zin: van een hergebruikt kostuum tot een gezonde en veilige werkomgeving. De drie Culturele codes zijn richtinggevend in ons denken en doen.
4) Ernem
Ons thuishonk. Een stad met de gelukkigste wijk van Nederland, maar ook met veel segregatie: dat is ons publiek. We verbinden ons aan verhalen uit de buurt. Stadgenoten vinden we in buurthuizen en nodigen we uit in onze zaal. Arnhemse makers, spelers en ArtEZ-stagiairs krijgen de ruimte. De Kompagnie speelt zoveel mogelijk in de stad en in Gelderland.
5) Verder kijken dan je neus lang is
Hoera voor meerstemmigheid! We zijn ons bewust van de noodzaak van verschillende perspectieven en identiteiten. In onze verhalen en in ons team. We luisteren naar verhalen buiten onze bubbel. We waarderen continuïteit én stappen de deur uit voor nieuwe samenwerkingen, met makers uit verschillende disciplines. Zij zetten onze denk- en werkwijze in beweging, dat is verrijkend.
6) Een deurmat met welkom erop
Toegankelijk en transparant: woorden die bij ons betekenis krijgen. In standaard audiodescriptie en ondertiteling, in een rolstoeltoegankelijk pand, in gratis randprogramma. Of door de diversiteitsquota die we onszelf stellen. Representatie doet ertoe. Bij voorstellingen verwelkomen we actief al ons publiek. Ons werk is multidisciplinair en te zien op verschillende locaties binnen en buiten de muren van een schouwburg. De snelle afwisseling van humor en gevoeligheid is onze troef om publiek dichtbij te laten komen.
Aan het roer van de Kompagnie staat theatermaker Karlijn Kistemaker. Zij werkt samen met een vast team van creatievelingen en regelmatig betrekken we er andere stemmen bij.
Voorzitter
Marijke Schaap werkt als zakelijk leider, dramaturg, producent en docent. Op de Academie voor Theater en Dans is ze stafdocent voor de master DAS Creative Producing en geeft op verschillende bacheloropleidingen lessen in dramaturgie, cultuurbeleid en cultureel ondernemen. Naast haar werkzaamheden voor de ATD is Marijke zakelijk leider van De Tekstsmederij. Sinds 2017 neemt zij plaats in het bestuur van de Kompagnie. Marijke zal eind 2025 aftreden als voorzitter van Kompagnie Kistemaker.
Penningmeester
Igor Sorko is medeoprichter van Mister Kitchen en tevens één van de organisatoren van het Weekend van de Rollende Keukens en Markt Centraal. Van 2000 tot 2005 was hij de zakelijk directeur van het Amsterdamse Cosmic Theater. Sinds 2017 neemt Igor zitting in het bestuur van de Kompagnie en zal in december 2024 aftreden.
Secretaris
Sakina Saouti is communicatieadviseur bij het LKCA (Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst) en de landelijke coördinator van de Code Diversiteit & Inclusie. In haar rollen werkt zij aan een toegankelijke, gelijkwaardige en veilige cultuursector die de brede diversiteit in de samenleving representeert. Sinds 2021 is Sakina lid van het bestuur.
Algemeen lid
Ira Judkovskaja is theatermaker, coach en adviseur bij verschillende (kunst)instellingen. Ook wordt ze vaak gevraagd als begeleider bij ontwikkelingstrajecten van regisseurs/theatermakers. Uitgangspunten in haar werk zijn verbinding met je directe omgeving, je verhouden tot de geschiedenis en meertaligheid. Ira is sinds maart 2023 lid van het bestuur en zal aftreden eind 2024.
Op 18 september 2021 werd in Harlingen de Joop Mulder Plak 2021 door de artistiek leider van Oerol, Kees Lesuis, uitgereikt. De Joop Mulder Plak wordt ieder jaar als stimuleringsprijs uitgereikt aan de maker die bijzonder werk heeft laten zien op Oerol. In de geest van de -op 10 januari 2021 overleden- oprichter Joop Mulder ligt de focus van de jury op artistiek pionierschap, eigenzinnigheid en ‘sense of place’. De prijs werd toegekend aan Diederik Kreike en team voor a queer.obj op Terschelling.
De eerdere negen delen van Missie Márquez speelden in theaters of als locatievoorstelling op Oerol Festival, maar Missie Márquez Op weg naar het einde (deel 10,11 & 12) eindigt als theaterfilm. “De manier waarop Kompagnie Kistemaker dit noodlot omarmt heeft en de slotdelen van de voorstelling radicaal heeft omgezet naar film, getuigt van moed en veerkracht. De magie van het theater is herkenbaar en voelbaar door de manier waarop de gehele film is opgenomen in één take. Hiermee heeft zij laten zien hoe locatietheater op het digitale platform ingezet kan worden. Dit is geen verfilming van theater, dit is een ode aan de verbeelding.”
De jury prijst de speelsheid en compromisloosheid van Missie Márquez; de flexibiliteit en veerkracht spatte van het doek. De manier waarop de film zowel de ernstige context van de coronacrisis als de lichtheid die de film met zich meebrengt in één gebaar mee weet te nemen is heel bijzonder. De jury is heel benieuwd waar Kompagnie Kistemaker ons verder mee gaat verrassen nu dit hoofdstuk is afgesloten.
De jury was zo onder de indruk over deze bijzondere prestatie van Kompagnie Kistemaker dat Oerol dit jaar een extra eenmalige prijs uitreikt. Als een speciale waardering voor dit project ontvangt Kompagnie Kistemaker een cheque van €2.500
In september 2019 werd Missie Márquez in Colombia (deel 7, 8 & 9) bekroond met de BNG Bank Theaterprijs 2019. De jury was er met name van onder de indruk hoe Karlijn Kistemaker het publiek in drie uur tijd deelgenoot maakt van haar meest persoonlijke wens: een theatrale vertaling maken van het boek Honderd jaar eenzaamheid van Gabriel García Márquez.
“Het is bijzonder knap hoe werkelijkheid en theater samensmelten in het magisch-realistische universum dat Kistemaker creëert. De spelers transformeren tot personages die zo uit een stripboek kunnen wandelen, maar nergens verliest hoofdpersoon Kistemaker haar integriteit of haar kwetsbaarheid. Haar volharding om haar missie te voltooien dient als een baken in de hilarische en ogenschijnlijk chaotische verwikkelingen op het toneel.”
De Charlotte Köhlerprijs is een aanmoedigingsprijs voor getalenteerde makers in beeldende kunst en theater. In 2018 mocht Karlijn Kistemaker deze prijs in ontvangst nemen. De commissie zei hierover het volgende:
“Kistemaker ontvangt de prijs vanwege haar bijzondere verdiensten als theatermaker. Haar interactieve voorstellingen met het publiek zijn ‘genereus, energiek, uitbundig theatraal en vol laconieke humor. In Kistemakers voorstellingen vervaagt de grens tussen realiteit en theater. Zo groeit het inzicht dat verbeelding en werkelijkheid onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Precies daarin ligt de inhoudelijke betekenis van Karlijns ogenschijnlijk lichtvoetige werk”
In oktober 2015 werd Karlijn Kistemaker geselecteerd voor de 3Package Deal van Bureau Broedplaatsen en het Amsterdams Fonds voor de Kunst. Hiermee kreeg ze een jaar lang betaalbare woon- en werkruimte en een ontwikkelbudget van € 22.500. Zo kon Karlijn in een coalitie met Academie voor Theater en Dans, Theater Bellevue en het Compagnietheater een praktijkonderzoek doen gericht op een eigenzinnige bewerking van het boek Honderd jaar eenzaamheid van Gabriel García Márquez. Het resultaat werd de twaalfdelige theaterserie Missie Márquez.
In juli 2013 ontving Karlijn Kistemaker de De Top Naeff Prijs. Dit is de oudste theaterstudentenprijs van het land en wordt uitgereikt aan een veelbelovende student(e) afstuderend aan de Academie voor Theater en Dans van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.
“De jury roemt Karlijn Kistemaker voor de wijze waarop zij in staat is om bestaande teksten terug te brengen tot een persoonlijke schaal. Als spelregisseur heeft Karlijn zelfs al een eigen handschrift. Zij durft voor het groteske te gaan, terwijl de vorm altijd gevoed wordt door inhoud en acteurs dolgraag in haar stukken staan. Met haar analytische blik, bizarre humor en inlevingsvermogen maakt Karlijn herkenbaar theater, dat de zwaarte verzacht van een leven dat nooit gaat zoals wij dat willen.”
Stichting Kompagnie Kistemaker
Van Oldenbarneveldtstraat 94-15
6827 AN Arnhem
KVK: 66067472
RSIN: 856382139
BTW: NL856382139B01
Bank: NL10INGB0007363886
Het bestuur en de directie van Kompagnie Kistemaker volgen de Code Cultural Governance.
De Kompagnie hanteert de CAO toneel en dans en volgt de Fair Practice Code.
Kompagnie Kistemaker is aangemerkt als culturele Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Dat betekent dat steun aan de stichting fiscaal gunstig kan zijn.
De Stichting heeft ten doel: het produceren en spelen van voorstellingen.
In de periode 2021-2024 ontvangt Kompagnie Kistemaker meerjarige subsidie van het Fonds Podiumkunsten en Gemeente Arnhem. In het beleidsplan staan de uitgangspunten van projecten die de Kompagnie initieert en presenteert, vanuit haar thuisstad Arnhem.